6 popularnych mitów na temat odchudzania

DODANE 14.06.2017

Mity na temat odchudzania

Fitness pełen jest różnych przesądów i mitów. Często za odchudzanie biorą się ludzie, którzy niewiele mają wiedzy na temat swojego organizmu oraz specyfiki samych ćwiczeń. Opierając zaś swoje treningi na mitach, tracą sporo czasu, nie osiągając większych efektów. Często również, w pogoni za szybkimi efektami, narażają się na przemęczenie czy kontuzje. Oto sześć najpopularniejszych mitów na temat aktywnego odchudzania się.

Najpopularniejsze mity na temat odchudzania – poznaj naszą 6!

1) Najlepiej schudnąć na brzuchu ćwicząc brzuszki

Jest to jeden z najbardziej rozpowszechnionych mitów na temat ćwiczeń fizycznych. W rzeczywistości podczas ćwiczeń tłuszcz spalany jest w miarę równomiernie z całego ciała, a nie tylko z ćwiczonej partii. Ćwicząc brzuszki, owszem, kształtujemy mięśnie brzucha, ale efekt będzie niewidoczny, jeśli nie będziemy stosować odpowiedniej diety. A propos diety:

2) Im mniej kalorii, tym lepiej

Drastycznie zmniejszając liczbę spożywanych kalorii, możemy prędko zredukować wagę, ale jeśli przesadzimy, skutki mogą być dla nas katastrofalne. Rozstroimy swój metabolizm, wyniszczymy organizm, obniżymy swój nastrój, a po paśmie wyrzeczeń będzie czekał na nas bezlitosny efekt jo-jo. Dlatego jak to w życiu, tak i w żywieniu, zalecany jest umiar. Co oczywiście nie zmienia faktu, że jeśli spożywamy zbyt wiele kalorii w stosunku do potrzebnej nam energii, bezwzględnie powinniśmy nad tym popracować.

3) Im bardziej się pocę, tym bardziej chudnę

Niestety tak łatwo nie ma. Pocąc się obficie, pozbywamy się przede wszystkim wody. Tracimy przez to na wadze, ale to jedynie tymczasowe rozwiązanie, które stosują niektórzy sportowcy, którzy startują w określonych kategoriach wagowych. Ilość wydzielonego potu niewiele ma wspólnego z tkanką tłuszczową odkładającą się na naszym brzuchu czy udach.

4) Jeśli czuję ból mięśni, to znaczy, że dobrze ćwiczyłam

Często wydaje nam się, że porządne „zakwasy” są dowodem dobrze odbytego treningu. Tak naprawdę sprawa ma się zupełnie inaczej. Ból pojawiający się dzień po intensywnym treningu wcale nie wynika z nagromadzenia się kwasu mlekowego w mięśniach, zakwaszenie bowiem mija w kilka godzin po treningu. Bolące mięśnie zaś są wynikiem mikrourazów włókien mięśniowych, które zanikają przy systematycznych treningach. Podsumowując, obecność bólu niewiele nam mówi o skuteczności treningu.

5) Najlepszy efekt odchudzania dają intensywne i krótkie treningi

Otóż krótkie treningi (do 20 minut) raczej nie pomogą nam w zrzucaniu kilogramów – niezależnie od tego, jak intensywnie ćwiczymy. Dzieje się tak dlatego, że podczas wysiłku organizm najpierw spala zapasy węglowodanów, a potem dopiero bierze się za tkankę tłuszczową. Dlatego najlepsze efekty uzyskamy ćwicząc co najmniej 40 minut.

6) Nie potrzebuję trenera, sam potrafię ćwiczyć

Przedstawiłem ledwie kilka najbardziej popularnych przesądów w kwestii odchudzania. One najlepiej obrazują, jak większość z tych osób, które pragną się szybko odchudzić, niewiele w rzeczywistości wie, na co się porywa. Trener nie tylko ustali indywidualnie dla każdego najbardziej korzystną dietę, uwzględniającą indywidualne potrzeby organizmu, ale także doradzi skuteczne ćwiczenia oraz nauczy, jak je właściwie wykonywać.