Wstań - twoje ścięgna, mięśnie i całe ciało domaga się ruchu.

DODANE 03.05.2021

Możesz spędzać cały czas na treningu, ale jeśli Twoje mięśnie są niezrównoważone, nigdy nie osiągniesz pełnego potencjału jako amator czy profesjonalny sportowiec.

Pomińmy aspekty dyscypliny sportowej jaka uprawiasz lub systematycznej aktywności fizycznej – tak czy inaczej w mniejszym lub większym stopniu istnieje ryzyko kontuzji. Sporo osób, które uprawia już jakąś aktywność fizyczną – zazwyczaj bieganie skarży się na ból kolan i pleców. 

Niestety, mięśnie w naturalny sposób same nie utrzymują zdrowego lub idealnego zakresu ruchu. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Mięśnie zmienią swoją funkcjonalną długość spoczynkową, aby dostosować się do długości, na której są zwykle używane lub ustawione.

Spędzamy coraz więcej czasu siedząc, co może skutkować (i zazwyczaj skutkuje) słabymi ścięgnami i pośladkami, napiętymi męśniami czworogłowymi i zginaczami bioder (w obecnym czasie - tylko siedziemy):

- jedziemy do pracy - siedzimy,

- w pracy siedziemy (większość z nas ma pracę siedzącą),

- wracamy do domu - siedzimy,

- w domu jedząć obiad lub oglądając serial/czytając książkę - siedzimy,

- kładziemy się do łóżka - przyjmujemy pozycję zazwyczaj embrionalną.  

Ta kombinacja powoduje postawę zaokrągloną do przodu z pochyleniem miednicy. Niestety, czas spędzony na aktywności fizycznej (najczęściej bieganie) nie poprawia równowagi mięśniowej i może pogorszyć problem.  Skrócenie mięśni nie tylko wpłynie na Twoją wydajność podczas aktywności fizycznej lub uprawiania danej dyscypliny sporotwej, ale w końcu doprowadzi do kontuzji.


Nie mówimy tylko o odrobinie bólu po marszu, biegu czy inneja aktywnosći fizycznej. Napięte mięśnie mogą powodować wiele problemów, takich jak:

- Zła postawa 

- Problemy ze snem

- Niska energia w życiu codziennym

- Problemy z krążeniem

- Ból kolana

- Ból dolnej części pleców

- Nieaktywne pośladki

- Urazy ścięgna (podkolanowego)

- Urazy mięśnia (dwugłowego) 

Jeśli którykolwiek z tych elementów brzmi znajomo, nie martw się, poniważ nie jesteś sam/a. Napięte lub skrócone mięsnie w dzisiejszych czasach dotyczą prawie kazdego, nie tylko osoby aktywne fizycznie, ale również (w szczególności) osób kótre nie mają na codzień żadnej aktywności fizycznej. 

Źródłem problemu nie jest, to co myślisz...

Każdy z nas ma własne (swoje) punkty bólu, niezaleznie od tego, czy to są napięte ramiona, barki, szyja, ścięgna podkolanowe, mięśnie czworogłowe itd. Jednak możemy nie zdawać sobie sprawy, że źródło tych problemów jest połoczone jednym mięśniem - takim, o którym prawdopodobnie nie słuszałaś/eś nie mówiąc już o treningu (wzmacnianiu) lub roziągnięciu. 

Miesień lędźwiowy to mięsień łączący golną część ciała z górną częścią ciała. Niemal każdy ruch dotyczy mięśnia lędźwiowego, co czyni go nie tylko jednym z najważniejszych mięśni naszego ciała, ale także staje się on receptą na uwolnienie od bólu i uzyskanie pełnego potencjału naszego ciała fizycznego.  Kiedy mięśnie lędźwiowe są zdrowe i funkcjonują prawidłowo, tworzą neutranlne ustawienie miednicy, stabilizując biodra i wspierając dolną część pleców i brzuch. Kiedy jest zrównoważony lub napięty, istenieją poważne konsekwencje w prawie każdej częśći ciała, objawiające się pochyleniem miednicu.

Co powoduje skrócenie mieśni lędźwiowych i dlaczego nie wszyscy o tym mówią?

Pozycja siedząca. Siedzenie, czy to przy biurku, w autobusie, tramwaju,  prowadzeniu samochodu czy siedzenie przy stole lub na kanapie, ostatecznie doprowadzi do skrócenia słabo rozwiniętego mięśnia lędźwiowego. Zdiagnozowanie piewotnej przyczyny obajawów może być trudne, a wielu pracowników służby zdrowiea ma trudność ze wskazaniem tego mieśnia głęboko osadzonego w biodrach. 

Image title

Jak pozbyć się bólu i uwolnić pełny potencjał?

Wydłużanie mięśni, zwłąszcza lędźwiowego, należy wykonywać we właściwej kolejności, z zachowaniem równowagi i intencji. Skoncentrowanie się na jednym mieśniu przed drugim może faktycznie przyczynić się do problemu, zamiast go naprawić. Dlatego wiele osób poddaj się, gdy nie odczuwają rezultatów w ciagu pierwszych kliku dni. Prawda jest taka, że wydłużenie miesni wymaga czasu, dobrze ułożony plan sprawi, że poczujesz różnicę w ciągku kilku tygodni. Pytanie czy dasz sobie czas?Image title

Wiele ćwiczeń może być tymi, które już znasz, wykonywanie ruchów we właściwej kolejności i utrzymywanie ich przez odpowiedni czas będzie miało znaczenie. Celem planu jest pomóc Ci "rozplątać" wszystkie tkanki, w tym mieśnie, powieź, tkankę łączną i wreszcie sam staw.


Co powoduje pozostanie mięśnia w skróconej pozycji przez dłuższy czas?

Skrócenie adaptacyjne - to napiecie mieśni spowodowane zmuszeniem mięśni di pozostania w skróconej pozcji przez dłuższy czas. Niezależnie od tego czy jest to wcześniej wspomniana jazda samochodem. siedzenie przy biurku czy na kanapiem, skumulowany czas spędzony w tych pozycjach ma realne konsekwencje dla struktury mięśni. To skrócenie powoduje:

- zmniejszenie zakresu ruchu

- uczucie napięcia mięśni i dodatkowe obciążenie połączonych ścięgien.

Jednak większość objawów nie pojawi się, dopóki mięsień nie skróci znacznej ilości. Rezultatem jest zniekształcenie postawy ciała i zastąpieniem normalnych elementów - niekurczliwą tkanką.  

Image title




Im wcześniejsza interwencja, tym szybsze i lepsze efekety.

W każdym ruchu istnieją cztery główne funkcje powiązanych mięśni:

- Agoniści - grupa mięśni wykonujących pracę

- Antagoniści - grupa mięśni przeciwstawnych do agonistów

- Stabilizacyjne - grupa mieśni "utrzymujących" staw w miejscu

- "Asystenci" - grupa mięśni, która wspomaga pracę mięśni wykonujących pracę. 

Aby utrzymać tzw. "Balans Mięśniowy" mówi sie przede wszystkim o pracy mięśni agonistycznych i antagonistycznych. Twoje mięsnie są jak silnik dla samochodu - dzięki nim kontrolujesz równowagę ciała, posiadasz zdolność i możliwość siedzenia, stania, skręcania się, sięgania, zginania, chodzenia, biegania czy skakania, Kiedy mięśnie ulegną skróceniu, zaczynają się  problemy (nawet) u zdrowych ludzi. 


Prawda jest taka, że nie mamy świadomości naszego ciała.

Większość z nas lepiej dba mieszkanie, samochód czy meble niż o swoje ciało fizyczne. Nie zdajemy sobie sprawy, że często przyczyna naszych problemów sa napiete lub skrócone mięśnie. Wpływ napiętych mięśni na całe ciało nie pojawi się, dopółki nie zaczniemy odczuwać objawów. Mogą to być objawy dokuczliwym bólem, urazem lub złą postawą ciałą. Skrócone mieśnie i wynikający z tego zakres ruchu w stawach dotykają prawie każdego. ale niewelu zdaje sobie z tego spraw, że mają one wpływ na każdy aspekt całego ciała, a co za tym idzie jakości i komfortu życia. Diagnozowanie tego problemu może być dla ciebie trudne, jest duża szansa, że nie odkryjesz problemu, dopóki nie ograniczy on twojego zakresu ruchu. Dobrą wiadomościa jest to, że można ten stan odwrócić.

Image title