SKUPIENIE kluczem SIŁY WOLI

DODANE 25.05.2018

Trening warto rozpocząć od koncentracji

Badanie które przeprowadził Walter Mischel polegało na zaproszeniu czteroletnich dzieci do „Sali gier”. Każde dziecko pokazywał tacę ze słodkimi piankami lub innymi smakołykami i mówił dziecku, żeby wybrało, co zechce.

Potem zaczynała się ta trudna część. Badacz mówił dzieciom:

Teraz wychodzę coś zrobić. Jeśli chcesz możesz zjeść smakołyk od razu. Ale jeśli zaczekasz i go nie zjesz aż do mojego powrotu dostaniesz dwa.

Z pokoju usunięto rozproszenia: nie było w nim zabawek, książek, ani nawet obrazków. W tak strasznych warunkach samokontrola jest dla czterolatka wielkim osiągnięciem. Mniej więcej co trzecie dziecko zjadło piankę od razu, a co trzecie dawało radę przeczekać niekończący się kwadrans i dostać w nagrodę kolejną (pozostałe dzieci wypadały gdzieś pomiędzy tymi skrajnościami). Co najważniejsze- dzieci, które się oparły pokusie słodyczy miały najwyższe wyniki w teście kontroli wykonawczej, zwłaszcza kierunkowania uwagi.

Jak twierdzi badacz, kluczem do siły woli jest właśnie skupienie.

Setki godzin spędzone na obserwacji dzieci walczących z pokusą wskazują, że najważniejsza umiejętność stanowi „strategiczne ukierunkowanie uwagi”. Dzieci, które przeczekały całe 15 minut, osiągnęły to dzięki rozpraszaniu się za pomocą rozmaitych taktyk: bawiąc się na niby, śpiewając piosenki albo zasłaniając oczy. Kiedy dziecko tylko gapiło się na piankę, było po nim.

Trzy rodzaje uwagi jakie brały udział w tym badaniu to:

--------------------------------------------------------------------------------

1) Umiejętność swobodnego oderwania uwagi od domagającego się jej przedmiotu pożądania.

2) Opieranie się rozproszeniom, co pozwala skupić uwagę na czymś innym (zabawa na niby).

3) Utrzymanie uwagi na przyszłym celu (dwie pianki później).

Problem skupienia dotyczy coraz większej grupy osób, szczególnie osób dorosłych… czasem dodatkowa muzyka czy inne bodźce podczas treningu, biegu czy innej aktywności fizycznej bardziej rozpraszają naszą uwagę, niż pozwalają „wsłuchać się w ciało” i bardziej skupić, co wiąże się z efektywnością wykonania danej czynności.