Kobieto ?! Dźwigaj ! - Dlaczego kobiety unikają treningu siłowego ?

DODANE 01.02.2018

Chcesz się pozbyć tkanki tłuszczowej? Ujędrnić ciało? Trening siłowy jest idealną odpowiedzią na twoje potrzeby.

Zacznijmy od różnic między Kobietami a Mężczyznami.

Ilość tkanki tłuszczowej – to chyba najbardziej pożądany temat do zgłębienia wiedzy.

Ilość tkanki tłuszczowej w całkowitej masie ciała u kobiet jest około dwukrotnie większa niż u mężczyzn (odpowiednio 27% i 15%), przy czym w populacji sportowców wysokiej klasy różnica jest podobna, ale wartości istotnie niższe (18% i około 9%). Tkanka tłuszczowa zlokalizowana jest głównie w okolicy bioder i ud.

Należy pamiętać, że pewna ilość tkanki tłuszczowej (kobiety nie mniej niż 12% całkowitej masy ciała), stanowią tzw. tłuszcz fizjologiczny, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  • Chroni naczynia krwionośne

  • Tkankę nerwową

  •  Narządy wewnętrzne

  •  Inicjuje dojrzewanie płciowe oraz utrzymuje zdolności rozrodcze.

Różnic ciąg dalszy …

Kobiety mają mniej

  • Gruczołów potowych,

  • Mniejsze serce,

  • Mniejszą objętość krwi,

  • Niższy poziom koncentracji hemoglobiny

  • Niższe wartości hematokrytu.

O co chodzi z tymi hormonami?

Poziom hormonów estriadiolu i progesteronu jest u kobiet istotnie wyższy, natomiast testosteron około 20-kortnie niższy niż u mężczyzn.

Dlatego też różnice między możliwościami rozwoju mięśni u kobiet i u mężczyzn przypisuje się przede wszystkim anabolicznemu działaniu testosteronu.

Różnice hormonalne wywierają istoty wpływ na procesy regulacyjne i metaboliczne (zwłaszcza podczas wysiłku), które przebiegają inaczej u kobiet i u mężczyzn.

Dlaczego kobiety unikają treningu siłowego?

Najczęściej są to uprzedzenia (obawa przed nadmiernym umięśnieniem)

Kierowanie się bardziej mitami niż faktami dotyczącymi treningu siłowego (nie jest to uzasadnione, ponieważ stwierdzono, że nawet trening ukierunkowany na masę mięśniową prowadzi u kobiet do niewielkiego jej zwiększenia). Wynika to przede wszystkim z istotnego obniżenia tkanki tłuszczowej, spadku masy ciała i w efekcie często nawet zmniejszenia obwodów poszczególnych części ciała przy jednoczesnym wyraźnym zwiększeniu siły.

Typowo „męska” sylwetka zauważalna u kobiet może być wynikiem:

  1.  Wieloletniego treningu

  2. Czynników genetycznych i (przeważnie) wyższego – niż u innych kobiet- poziomu testosteronu.

  3. Stosowania środków wspomagających o silnym działaniu anaboliczno-androgennym.



Wskazówki:

  • Nie ma dowodów na to, że kobiety powinny trenować siłę mięśniową inaczej niż mężczyźni.

  • Stosować klasyczne zasady, metody i ćwiczenia.

  • Obciążenia w strefie submaksymalnej (85-95%CM)