Bez urazu! - wskazówki dla początkujących

DODANE 11.12.2017

Nawet niewielkie kontuzje mogą spowodować zakłócenie programu treningowego, a kiedy się już raz przerwie ćwiczenia, powrót do aktywności może być trudny. Co gorsza, jeżeli nie na ustalenie programu treningowego poświęciłaś dużo czasu i wysiłku, a dodatkowo przyzwyczaiłaś się do osiąganych wysiłków, wymuszona przerwa może sprawić, że poczujesz się jakbyś się cofała, zamiast iść do przodu.

Porady dla początkujących

Jedną z głównych przyczyn urazów jest nadmierny entuzjazm.

Niezależnie od tego, jak długo trwał brak aktywności, niektórzy żywią błędne przekonanie, że po rozpoczęciu ćwiczeń muszą natychmiast osiągnąć maksymalne wyniki. Ponosi ich – ćwiczą zbyt długo i zbyt intensywnie, a efektem tego bywają rozmaite bóle i urazy.

Kolejną przyczyną kontuzji u początkujących jest zła technika wykonywania ćwiczeń. Nawet stosunkowo umiarkowane, mogą być niebezpiecznie, jeżeli nie wykonuje się ich prawidłowo.

Siły działające na ciało podczas treningu tylko zaostrzają wszelkie drobne naciągnięcia.

Do pierwszych kilku wizyt na siłowni podejdź na dużym luzie. Twoim celem jest rozejrzenie się w nowym środowisku i zrozumienie, do czego jest zdolne twoje ciało.

Kiedy już zapoznasz się z dostępnymi maszynami i programem treningowym, możesz zacząć bezpiecznie zwiększać intensywność treningu z tygodnia na tydzień, bez konieczności przerywania programu. Postępy zależą od regularnego zmuszania organizmu do przekraczania własnych ograniczeń, a następnie zapewnienia mu czasu na regenerację.

Jeżeli za szybko zaczniesz od siebie wymagać zbyt wiele, wkrótce znajdziesz się w punkcie wyjścia. Wypracowanie odpowiedniej techniki wykonywania ćwiczeń jest tak ważne, że dobrze byłoby, abyś wykupiła sesję lub dwie z trenerem personalnym. Udzieli ci on szczegółowych wskazówek, przygotowanych specjalnie dla ciebie i pod kątem twoich celów. Jeżeli jednak zignorujesz właściwą technikę, nie tylko narażasz się na uraz lub kontuzję. Czas potrzebny na osiągnięcie wyznaczonego celu będzie też dłuższy!