Tempo ćwiczeń ! Ma znaczenie na efektywność ćwiczeń.

DODANE 15.11.2017

Bardzo często wykonując ćwiczenia nie myślimy o TEMPIE jego wykonania.

Większość osób, którym na początku nie przypisuję tempa wykonania ćwiczenia – tempo jego wykonania jest szybkie. Pytam, dlaczego tak szybko to robisz? Bo chcę to jak najszybciej skończyć!

Tempo dotyczy jednego powtórzenia, czyli czasu wykonania np. przysiadu, pompki, podciągnięcia itp.

Co nam daje „trzymanie” odpowiedniego tempa? Maksymalne efekty!

Jeden z bardziej podstawowych przykładów to tempo 4010

4- faza ekscentryczna

1-faza koncentryczna

0-pauza – czas pomiędzy fazą koncentryczną a ekscentryczną.

➡️Przykład:

Uginanie RR w podporze przodem – pompki

4- opuszczanie ciała w dół do podłoża

0-  czas utrzymania ciała przy podłożu

1- czas wyprostowania RR – uniesienie ciała ku górze

0- czas utrzymania ciała na wyprostowanych RR na górze w podporze.

Tempo jakie zastosujesz 4010, 3011 itd. Jest zależne od twojego priorytetu treningowego.

Jeśli priorytetem jest zwiększenie siły i masy mięśniowej lub wtacasz po kontuzji powinieneś zmniejszyć tempo.

Normalną rzeczą jest, że wraz ze zmniejszeniem tempa nastąpi zmniejszenie ciężaru! 

Każde powtórzenie wykonane w tempie wolnym przy odpowiednim zaangażowaniu będzie jakościowe, pozwoli na lepszą kontrolę techniki.

Zasada dobrania odpowiedniego tempa jest uzależniona od indywidualnego priorytetu treningowego.