Cross…. Trening - Moda ? czy Metoda ?

DODANE 05.09.2017

"BALLADA O CROSS-TRENINGU

O ile nie mam zamiaru szykanować żadnego rodzaju sportu - tak dzisiaj chciałbym uderzyć w najczulszy punkt treningu cross (specjalnie nie wpisuję oryginalnej nazwy, nie stać mnie na prawników) - kontuzje i brak sumienności. Zacznijmy od wstępu.

TUTAJ WPISZ SWÓJ ULUBIONY CYTAT MOTYWACYJNY

Mam na imię Janusz, przyszedłem na trening, bo kolega z korporacji powiedział mi, że są krótkie, a efekty niecodzienne. Na codzień siedzę 8 godzin, a popołudniu idę zrobić WOD. Pot leje się ze mnie hektolitrami, a sam trening wygląda jakbym był superbohaterem - sztangi, kettlebell, drążki, nareszcie coś innego. Po treningu z kolegami przedyskutowałem każdy aspekt treningu, jesteśmy jak jedna wielka rodzina. Pochwaliłem się, że mam pełno siniaków od wskakiwania na pudło, zerwane odciski od drążka, bolący bark od kippingowego podciągania, a przy sit upach nie czuję brzucha. Jak boli, to rośnie, co nie chłopaki?

akcja

NIESTETY TO PRAWDA

Taką rozmowę usłyszałem w szatni jednego znanego klubu. Jeszcze niedawno bardzo mocno byłem związany z tym półświatkiem. Ba, dalej jestem, jednak wszyscy wiedzą, że dopinguje inteligentnej odmianie tego sportu.
Dlaczego dziwią mnie polskie krossfity?
Klienci przychodzą na trening wprowadzający - kilka suchych faktów, kilka wzorców i najczęściej trening 21-15-9. Na pewno jest już gotowy do mixu trójboju, dwuboju, treningu wydolnościowego i gimnastyki.
Skalowanie ćwiczeń to jedynie promil w przygotowaniu członka do ciężkich WOD - pomijany aspekt przebytych kontuzji, braków motorycznych, wad strukturalnych i codziennych przywar powoduje, że docelowo dobry program treningowy transformował w populistyczny i często niebezpieczny. Nie tego chciał chyba Greg Glassman.

INTELIGENTNY TRENING PRZEKROJOWY

Niewłaściwe narażenie na różne poziomy objętości, intensywność, odpoczynku, złożoność techniczną nie mogą być trwałe i bezpieczne bez dobrego nadzoru trenerskiego. Często jednak trenerzy odgórnie są zmuszani do przyjmowania ilości, zapominając o jakości. Nie pomijajmy też aspektu biznesu. W pewnym stopniu Crossfit reprezentuje zunifikowaną organizację. Jednak w przeciwieństwie do innych dużych korporacji fitness nie sprawuje bezpośredniego nadzoru nad siłownią, ale daje im swobodę samodzielnego rozwoju. Nie wymaga od nich wykonywania programu, który jest produkowany każdego dnia przez siedzibę CrossFit w Waszyngtonie. Każdy właściciel siłowni ma obowiązek posiadania certyfikatu CrossFit L1, ale poza tym nie wymaga się dalszego szkolenia. W związku z tym można spotkać się z szeroką różnicą jakości między crossfitowymi boxami oraz doświadczeniem właściciela i trenerów. CrossFit utrzymuje, że rynek jest logiczny i odrzuca siłownie ze złym poziomem treningu oraz organizacji, a wyjątkowe sale odnoszą sukces. Myślę, że tam gdzie gdzie w grę wchodzą pieniądze, tam logika wychodzi tylnymi drzwiami…

TYPOWE KONTUZJE

Zawsze wychodzę z założenia, że najpierw jesteśmy ludźmi, a następnie sportowcami. Człowiek pracuje na siłowni, aby zminimalizować ryzyko kontuzji, tak uczestnik treningu przekrojowego, pracuje na siłowni (boxie), aby to ryzyko zwiększyć. O ile potrafię zrozumieć aspekt sportowy u zawodników „pro”, tak nie potrafię zrozumieć tego u ludzi, którzy przychodzą na trening, aby docelowo polepszyć swoją formę. Jednym z powodów, dla których szkolenie powinno być planowane długoterminowo jest to, że właściwa ocena stanu sportowca i programowanie, a tym samym praca jest:
*trwała
*bezpieczna
*specyficzna dla celu
*wydajna

Cross często obejmuje wiele różnych ćwiczeń. Wśród wszystkich ćwiczeń współczynniki szkody były znacząco różne w poszczególnych częściach ciała.
Według badań najczęstszymi kontuzjowanymi częściami ciała jest obręcz kończyny górnej, dolny odcinek kręgosłupa i staw kolanowy. Najczęściej ćwiczący doznawali obrażeń podczas ruchów podnoszenia ciężarów oraz gimnastyki.
W przypadku ruchów gimnastycznych wskaźniki obrażeń były znacząco różne w częściach ciała, przy czym obręcz kończyny górnej była kontuzjowana najczęściej. 
Natomiast w przypadku ruchów podnoszenia ciężarów, najbardziej powszechną kontuzją były obrażenia dolnego odcinka kręgosłupa. 
Większość osób nie doświadczyła dyskomfortu w kontuzjowanym obszarze przed urazem, ani też urazu tej części ciała w ubiegłym roku. W badaniu końcowym ćwiczący stwierdzali częste zapalenia i bóle, naciągnięcia i skręcenia, podczas gdy pęknięcia i zwichnięcia były stosunkowo rzadkie.

Uczestnicy następnego badania odbyli dwa kolejne dni intensywnych ćwiczeń w stylu cross, w tym podnoszenia olimpijskiego, ćwiczeń siłowych i ćwiczeń gimnastycznych. Miały one na celu zakończenie treningu w możliwie najszybszym czasie bez pogorszenia się techniki. Badacze oceniali siłę mięśni, poziomy cytokin zapalnych i poziom markerów metabolicznych, przed, podczas i po treningu.
Badacze odkryli, że treningi wywołały silną reakcję metaboliczną i zmniejszały poziom cytokin przeciwzapalnych - białek wytwarzanych przez białe krwinki, które są odpowiedzialne za tłumienie stanów zapalnych. Oznacza to, że kolejne treningi faktycznie mogą hamować normalną funkcję odpornościową. Czasami mniej, znaczy więcej.

ZŁOTY ŚRODEK

Jak poradzić sobie z ciężkimi treningami:

1) dla osób, którzy chcą poprawić swoje zdrowie i jakość życia poprzez szkolenie przekrojowe, zaleca się, aby po dwóch dniach intensywnego treningu zmniejszyły się ich poziom, aby zapobiec ewentualnej immunosupresji (recovery day, day off, krioterapia, masaż)

2) uczestnicy osobiście muszą zdawać sobie sprawę zagrożeń i starać się utrzymać poprawną technikę przez cały trening, ze szczególnym naciskiem na elementy ruchu związanego z obszarem ryzyka

3) większość urazów w programie ma charakter ostry, bez wcześniejszego urazu lub objawów w tym samym obszarze ciała, dlatego zaleca się prewencję segmentów, które są obarczone dużymi obciążeniami treningowymi

4) wzrastające zaangażowanie instruktorów w naukę oraz poszerzanie swojego warsztatu oraz świadomości swoich klientów, powoduje obniżenie ryzyka odniesienia kontuzji - z treningiem jest jak z medycyną i prawem, cały czas się rozwija, a zacietrzewienie i brak profesjonalizmu powoduje obrażenia wśród uczestników

5) baza siłowa to podstawa treningu cross - bez jej rozwoju, efekty mogą być krótkotrwałe, a sam trening po pewnym czasie niemiarodajny (najczęściej wykorzystywany program wśród uczestników to „5/3/1 Jimmiego Wendlera)"


* tekst pochodzi ze strony  https://www.facebook.com/trainsmarternotharder/